torsdag 26 december 2013

Se upp under julen




God fortsättning på julen som jag hoppas är en lugn och skön högtid för alla. "You better watch out, you better not cry" heter det i sången Santa Claus is coming to town. Alltså: Se upp under julen! Förr i världen åt man mycket på julen för att försäkra sig om att man skulle få tillräckligt med mat under det nya året. Ingen tradition vi behöver hålla fast vid! Det är illa att vi inte har någon svensk julvisa som hälsovarnar, för julen är inte att leka med. Tänk bara på alla knäckskadade tänder som tandklinikerna vittnar om att de måste åtgärda  efter jul.

Men det stannar inte med det. Julen dödar. Tänk på Fredrika Bremer. Hon gick till kyrkan på julotta 1865 och blev förkyld varefter hon snabbt insjuknade i lunginflammation och dog på nyårsafton. Charlie Chaplin dog på juldagen och det gjorde Dean Martin och Eartha Kitt också.

Om julen inte dödar, så gör den en sjuk. Som barn var jag frisk som en nötkärna hela terminen men så kom julen och vad hände, strax drabbades jag av någon barnsjukdom som röda hund, mässling eller vattkoppor. Som vuxen har jag noterat att om jag ska få en svår influensa eller en feberdrivande inflammation så är det just vid jul. Omöjligt att förklara.

Nära 30 procent fler svenskar avlider i januari jämfört med juni månad och särskilt i början av januari dör många. Förra året visade Dagens Nyheter att fler svenskar dör på nyårsdagen än på någon annan dag under året och jag erfar att det är samma mönster i England och Wales, även där visar nyårsdagen flest dödsfall. Så snart juldekorationerna åkt ut vid Tjugondag Knut sjunker överdödligheten. Var rädd om dig! Låt inte granen och julljustakarna och tomtegubbarna stå kvar onödigt länge i stugan....... 



1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera