lördag 26 juli 2014

Hur ska jag gå?

Hettan är överväldigande. Asfalten blöder. Omöjligt att hålla huvudet kallt och kunna tänka. Jag badar varje morgon i ljummet Mälarvatten. En god sak för värmen med sig, myggen har försvunnit. För jobbigt att flyga runt när det är 30 grader.

Var på biblioteket i går. Köpte "Rätt och vett i trafiken" från 2005 som låg där bland utgallrade böcker. Nu skulle jag äntligen få veta hur jag ska bete mig på gångvägen som leder till badet.

Slår upp kapitlet "Om gångtrafik" och tittar under rubriken Var ska man gå? Gående ska använda gångbana eller vägren om det finns, annars cykelbana eller körbana. På körbana ska man gå längst till vänster i färdriktningen.

Men hur ska man gå på gångbanan? Inte ett ord om det. Min frisör sa att man ska gå som man kör bil, det vill säga till höger på gångbanan. Men när jag prövade det, stötte jag ihop med människor. Valde den andra sidan bara att för att stöta ihop med folk då också. Finns det verkligen inga regler för gångbanetrafik i vårt välstrukturerade land? Hur gör ni andra?

Om jag för en dag fick vara Den Som Beslutar skulle min första åtgärd bli att bestämma att på gångbana går alla till vänster i färdriktningen.  


2 kommentarer:

  1. Jag vet inte, men en gång för länge sedan gick jag till vänster på en trottoar, och en kvinna jag mötte fräste åt mig och sa, "är det bekant att vi har högertrafik här i landet". Så när jag kommer ihåg, tillämpar jag högertrafik på trottoarer och gångbanor.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Då och då går en grupp dagisbarn förbi mitt fönster. Vägen saknar trottoar och barnen går på vägens högra sida. Deras fröken gör alldeles rätt för i boken "Rätt och vett i trafiken" står att går man i procession ska man använda körbanans högra sida i färdriktningen. De små liven ska alltså lära sig att går man många i grupp, vandrar man till höger på vägen, annars till vänster!

    De senaste dagarna har jag tittat på hur folk går. Jag skulle säga att de flesta går vid innerkanten på trottoaren, så långt från bilarna som möjligt. Och på gångbanan går tre av fem till höger; det verkar alltså som om majoriteten uppfattar detta som riktigt. Jag får försöka komma ihåg att på en körbana håller man vänster, på en gångbana till höger.

    SvaraRadera