torsdag 31 juli 2014

Den svenska matsvampens historia






Vad är kommissarie Maigrets förnamn? Slår vad om att du inte heller visste det. Han heter Jules, läste jag i går kväll i Maigret och sheriffen. Värdelös kunskap som kan komma till nytta någon gång.


Vad jag gillar när en eldsjäl dyker ned i ett område och gör en rejäl kartläggning. Anders Hirell heter en bibliotekarie tillika svampkonsulent som skrivit Den svenska matsvampens historia. Nedslag och utvikningar från 1600-tal till nutid. Hirell berättar i sin tjocka, intressanta bok (utgiven förra året av Carlssons förlag) om hur det gick till när den föraktade kosoppen nådde matbordet hos vanliga svenskar. I mitt område fick vi ett efterlängtat regn i går. Förhoppningsvis leder det till att vi får se lite svamp i skogarna.

Kanske blir många av oss lättsinnigare på sommaren? Mitt midjemått står i alla fall kvar på 76 cm. Nu får jag ta nya tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar