torsdag 24 juli 2014

På Island (4)


På många bilder i turistbroschyrer från Island ser man en regnbåge. Ett knep att locka resenärer med? Jag vet inte. Man ser faktiskt regnbågar ganska ofta på Island. Under den timme det tog för turistbussen att köra från Thingvellir till Reykjavik kunde jag njuta av fyra anmärkningsvärt vackra regnbågar.

I Reykjavik finns det nordiska huset med ett fint bibliotek och färska tidningar från alla nordiska länderna. Här är ett fönsterarrangemang i husets bistro.




Den här tavlan målad av Karl Kvaran visar en stadsbild. De isländska husen, som är inslagna i korrugerad plåt (bra skydd mot salta vindar och regn), målas ofta just så här i oväntat glada färger. Hur kommer det sig? Av samma anledning som fick mig att köpa en blus i Reykjavik, tror jag. Det var inte så att jag behövde blusen, men den var randig i många glada färger som piggade upp mig i det gråkalla vädret.

Här är några hus och ett par kommunala blomsterarrangemang på lyktstolpar som jag hittade i Reykjavik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar