tisdag 14 oktober 2014

Bloggen fyller 20 år

Det var någon gång 1995 som jag stötte på ordet blog första gången. Det hade med internet att göra men jag förstod inte vad det var och mina kollegor på Karolinska Institutet visste inte heller.
Nu läser jag att bloggen har fyllt 20 år.

Det var den 7 oktober 1994 som Dave Winer, bosatt i Kalifornien, skrev historiens första blogginlägg (under rubriken Davenet). Dave, som är it-expert och erkänt skicklig programutvecklare, uppfann alltså bloggen. Han har hela tiden fortsatt att skriva men använder nu rubriken Scripting News. Vi är förmodligen flera miljoner människor över hela världen som tagit efter pionjären Daves idé att då och då sända ut några personligt skrivna meningar i cyberrymden.

Här är ett skämt jag hittade nyss i The Observer:
-- What do you call an elephant that doesn´t mean anything?
-- An irrelephant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar