fredag 3 oktober 2014

Mon Dieu!

Frankrike har en fin matkultur och på litteraturens och musikens områden visar man hög klass. Dessutom har man sin världsberömda haute couture som inspirerar modeskapare i andra länder. Men när det kommer till toalettkultur ger jag inte landet många poäng.

Från min ungdom minns jag besök på ställen i Frankrike där toaletten bestod av ett hål i golvet. Så är det säkert inte längre någonstans, men så långt som till att betrakta sittringar som en självklarhet har landet inte avancerat. På de hotell som vår grupp bodde på i Caen och Rouen fanns de, men sedan kunde man inte vara säker. Om man hade turen att hitta ett kafé med en bra toalett återvände man gärna dit. Inte ens på McDonalds vid finaste affärsgatan i Rouen, där jag tittade in just för ett toalettbesök (och kaffe med en chanelle), bjöds det bekvämlighet utan kunden får sjunka ner på det vita, kalla, hårda porslinet. Mon Dieu, säger jag bara.



Den här tjusiga äppelkakan åt jag på La Couronne i Rouen, den restaurang som lär ha inspirerat Julia Child till att lära sig allt om fransk matlagning. Botten utgjordes av en tunn skiva pajdeg täckt med ett tunt lager mandelsmet. På detta elegant svängda äppelskivor. Ett av mina projekt i höst blir att prova fram ett recept på hur man åstadkommer detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar