tisdag 18 augusti 2015

En eftermiddag på Söder

"I dag börjar vi med höst- och vintertidtabell" meddelade SL i går. Är hösten här nu? Nej, vädermässigt har sommaren just börjat. Det är först de senaste dagarna som jag har kunnat bada i Mälaren varje morgon -- en smula kallt men skönt.

I går eftermiddag drack jag kaffe vid Mariatorget i Stockholm vilket jag kan rekommendera. Man sitter i fin grön miljö några meter från gatan och slipper det värsta trafikbullret men har massor med intressanta människor att titta på. Läste The New Yorker och skrattade åt detta:
En plågad Gud ligger på analyssoffan uppe bland molnen med sin änglaterapeut bredvid. Terapeuten  har tre olika repliker och vi läsare får rösta på den som är roligast.
A. -- När insåg du första gången att du egentligen är kvinna?
B. -- Jag föreslår att du tar en vilodag.
C. -- Du vet väl att du har makt att påverka vad du känner.

A får min röst. Jag gick Hornsgatan fram till Slussen och mötte kändisfotografen Ulla Montan (jag är nästan säker, hon bor i krokarna) och sedan Pia Johansson (jag är helt säker) som hade vita långbyxor och vit, vid blus med guldtryck. Hemkommen såg jag att idegransbären börjat lysa i orange. Kanske är det lite höst i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar