tisdag 11 augusti 2015

Hur stoppar man kommuntjuven?

Det verkar finnas människor som missuppfattat ordet kommunalt. De tror att kommunalt betyder att de får förse sig av det som är bekostat av alla oss tillsammans. De är kommuntjuvar. Häromdagen skrev en journalist i morgontidningen att han såg en man på Smedsuddsbadet fylla en stor säck med sand som han skulle ta hem till sig. Journalisten konfronterade tjuven och påpekade att man faktiskt inte får stjäla kommunal sand.

I går eftermiddag såg jag en till synes välbeställd, propert klädd kvinna som plockade sig en vacker bukett i en av Sigtunas fina parker. Kanske skulle hon och maken bort på kvällen?

Jag diskuterade med mig själv. Skulle jag gå fram och fråga "Vad håller du på med?"  Påpeka "Jag är kommuninnevånare här, det där är faktiskt mina blommor"?

Tyvärr kom jag inte fram till en bra taktik och gjorde ingenting. Kvinnan gick nöjd iväg med sin bukett. Nästa gång jag ser en kommuntjuv ska jag be att få ta en bild av hennes vackra blommor. Sedan ska jag fråga var hon hittat dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar