tisdag 29 december 2015

Nytt år, ny kalender

Det är mellandagar och hög tid att köpa en ny almanacka. Ska det vara nödvändigt, säger någon. Finns det inte en kalender på datorn kanske? Jo, men den duger inte, om man älskar papper som jag gör. Som de flesta gör. De, som spådde pappersalmanackans död för några år sedan, ska veta att det såldes sju miljoner kalendrar förra året och marknaden är på uppgång. Dagarna ilar och vi kan inte göra något åt det. Kanske en papperskalender, som vi kan hålla i, ger oss en illusion av att vi kan kontrollera tidens flykt....

I dag får du och jag och vem som vill trycka almanackor och sälja. Så var det inte förr. Vår svenska tryckfrihetsförordning firar 250 år nästa år men almanacksfrihet har vi bara haft sedan 1972.  Dessförinnan, alltsedan 1747, hade Kungliga Vetenskapsakademiens rätt att ge ett enda förlag tillstånd att trycka almanackor. Bakgrunden var 1) att man ville förhindra att det kom ut felaktiga almanackor och  2) förbättra Vetenskapsakademiens ekonomi.


Det finns alla de sorters almanackor, små och stora. Jag föredrar en stor med spiralrygg. Varje dag har en egen sida och längst upp står veckonummer, dagens namnsdagar, dagens nummer på året och antal dagar kvar till årets slut. Längst ned på varje sida en liten trekant som jag får riva bort. I dag är  dag 363 och det är två dagar kvar av år 2015.

I tidningen Svensk Bokhandel läser jag att det är främst kvinnor som köper almanackor. Är det kvinnor som tar på sig uppgiften att skriva in och komma ihåg släktens och vännernas bemärkelsedagar? Gott nytt år!


4 kommentarer:

  1. Själv håller jag mig till Väderkalendern med Bondepraktikan. Inte för att jag tror på Bondepraktikans förutsägelser men dom kan vara roliga att läsa. Väder är jag däremot intresserad av så det blir mycket av temperaturdata och regnmängder. Skoj att jämföra olika år. Dessutom finns plats för lite personliga kommentarer samt en del om fruktträdens blomnings- och fruktstatus. Även flyttfåglarnas beteenden hamnar där. Ja, en kalender måste man ha.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Lustigt hur man fäster sig vid en viss sorts kalender. Precis som frukost måste se ut på samma sätt varje dag, så måste ens kalender vara likadan år från år. Önskar dig en gott nytt fruktår!

    SvaraRadera
  3. Lustigt hur en vanlig kalender nuförtiden kan bli fullklottrad med kodade användarnamn och ännu mer komplicerat kodade lösenord. I varje fall hos mig!
    Gott nytt år önskar jag dig - med fina upplevelser att dela med dig av.

    SvaraRadera
  4. Jag säger bara kod-eländet. Ju äldre jag blir desto fler koder, lösenord och användarnamn att hålla reda på och desto sämre minne för att hantera alltsammans! Men kalendern är en bra plats att skriva upp allting i. Sedan får man förstås sova med sin kalender under huvudkudden. Önskar dig ett fint 2016 med god hälsa!

    SvaraRadera