onsdag 3 februari 2010

Bordsplacering á la Montaigne


Hur skulle jag placera mina gäster vid damlunchen? Det var ett huvudbry. När jag tittade på gästlistan fanns där tre Ingrid, tre Birgitta, och två Carin (nu kunde tyvärr inte alla komma). Då kom jag att tänka på Michel de Montaignes Essayer som jag läste under julen. Där skriver författaren om Henrik, hertig av Normandie, som ordnade en stor fest för riddare i Frankrike.

Henrik samlade alla som hette Vilhelm vid ett bord, alla Richard vid ett annat bord och så vidare. Det kunde jag ta efter! Hade ingen möjlighet att bjuda ett helt bord av Birgittor men jag kunde placera gästerna i bokstavsordning efter förnamn.

Michel de Montaigne skriver i samma veva om en annan värd som lät alla rätterna börja på samma bokstav. Det ska jag ta efter vid ett nästa kalas: Morotssoppa med mandelklimp. Marulk med majs, majrovor och mosad Magnum Bonum. Mazarintårta och macchiato.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar