tisdag 16 februari 2010

Indisk krydda

Ek, do, tri, cha, panch! Jag hör fortfarande den lilla flickan som dag efter dag lekte utanför mitt fönster den där vintern i New Delhi. Ett, två, tre, fyra fem! Ek, do, tri, cha, panch!

Panchporan (man kan också se det stavat panchpooran och panchpuran) heter en klassisk kryddblandning med fem ingredienser som är särskilt vanlig i östra Indien. En blandning med hela frön av svart senap, bockhornsklöver, kummin, fänkål och lök köper jag på Taj Mahal, Kammakargatan 40 i Stockholm. Mycket god att strö på till exempel hasselbackspotatis.

Tevekocken Gordon Ramsay har besökt Indien och ger nu ut en kokbok med indiska recept. The Times publicerade nyss några av dem. Jag har prövat Ramsays recept på sötpotatis men tycker att han krånglade till det. Så här gjorde jag sötpotatis för två personer:
Skala och skär en stor sötpotatis i tärningar som sockerbitar. Hetta upp en stekpanna med smör. Lägg i 2 tsk panchporan och låt dem fräsa i smöret. Stå inte för nära stekpannan för vissa frön sprätter upp och de bränns.

Lägg i sötpotatisen, salta lätt och låt tärningarna fräsa i pannan någon minut. Lägg på ett lock, skruva ned värmen och låt stå 5 minuter. Servera! Med till exempel fullkornsris, stekt lök, gröna ärter och rivna morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar