tisdag 30 juni 2015

Älskar cyklister

Jorden saktar långsamt ned, därför blir natten en sekund längre. Samtidigt går tiden fortare och fortare. Inte för barn och unga, som varje dag får nya lärdomar och nya spännande saker att vara med om; deras tid är lång och innehållsrik. Men för oss äldre som redan har varit med om allt.

Länge var vägen längs stranden i Sigtuna målad med ett streck som delade vägbanan i en smalare och en bredare del. När det inte gavs någon anvisning, var man tvungen att gissa. Jag sa att den breda delen självklart var till för gående, en promenadväg måste kunna användas till förtroliga samtal med sin käraste. G sa att den smala delen var avsedd för fotgängare och den breda tillhörde cyklisterna.

Nu,  efter flera år, sedan kanske alltför många cyklat och fotvandrat på felaktigt sätt, har vägbanan försetts med målade bilder. Vi får veta att cyklisterna susar fram på det breda utrymmet medan gående (illustrerad med bild på pappa och barn) ska tränga ihop sig på en femtedel av vägbanan. En förälder, vare sig pappa eller mamma, med barn, hur litet barnet än är, kan få plats där.

Cyklister tär inte på miljön och de bullrar inte. Jag älskar cyklister. Flera av mina bästa vänner är cyklister. Men ska de ha lov att breda ut sig? Jag tänker inte hålla mig till den smala remsan. Aldrig i livet.

5 kommentarer:

  1. Hej Görel, jag har gjort liknade filosofiska och praktiska tankekrumelurer kring dessa lustiga bemålningar. Ska man ha ett litet barn som mänsklig sköld mot mötande cyklister? Och hur gör man med stavarna som knappast ryms på den smala vägen? Jag tog en bild på min egen skugga som tar all plats och inte kan möta någon gående. Snälla, skriv en insändare och be vederbörande beslutsfattare förklara varför det blev så här!

    SvaraRadera
  2. Morgonens långpromenad fick mig att ställa göra ytterligare frågor. Den heldragna linjen är bruten till streckat nedanför minigolfbanan. Så där tillåts gående passera ner till vattnet. Alltid något! Möttes av två glada och samspråkande cyklister på sin Mälarled. I Full fart. Ingen plats för mig som fick hoppa ut på gräset. Tur de inte kom bakifrån. Finns det backspeglar för gående?

    SvaraRadera
  3. Och så ytterligare en observation:
    Två samspråkande motionärer i bredd med två meters koppel till gullig hund. Ja, de behövde hela bredden, såväl cykelbanor som gångvägarna. Fram för separat cykelväg för säkerhetens skull så att vi alla vågar motionera efter förmåga.

    SvaraRadera
  4. Rapport från dagens morgonpromenad:
    Kommunens klottersaneringsbil stod parkerad på våg gångväg. Hurra, de tänker spola bort markeringarna? Å nej, så väl var det ju inte. Men den trevlige mannen berättade att alla hela världen skrattar åt att någon målat så tokigt utan att tänka eller ens reagera. Turisterna tar bilder!

    SvaraRadera
  5. Tack Karin för dina observationer! Det är klart att alla turisterna fotograferar och skrattar åt trafikkontoret i Sigtuna kommun som beslutat något så dumt. Gemensam vägbana för gående och cyklister, målad eller inte målad, är ett otyg och borde vara förbjudet. Ger vare sig trivsel eller trafiksäkerhet till fotgängarna.Särskilt som cyklisterna inte förstår att använda sig av ringklockan och varna när de kommer susande.

    SvaraRadera