måndag 15 juni 2015

Mer om sparris

Vit eller grön sparris?  För mig är det ett enkelt val: grön sparris är godast. Har en känsla av att de gröna stjälkarna inte bara rymmer mer arom utan också innehåller mer värdefulla vitaminer och antioxidanter av alla slag än den vita sparrisen. Dessutom, grön sparris behöver inte skalas.

I Vår Kokbok från 1993 ser jag att sparris ska kokas 20-40 minuter. Kanske gällde det förr i tiden när vit sparris kom med tåg från Tyskland och Italien. I dag hittar jag vit sparris från Gotland i butiken och koktiden anges på förpackningen till 12-16 minuter.


I min butik finns också grön sparris från Italien, asparago verde di Puglia. Koktiden anges inte på förpackningen. Jag bröt av stjälkarna och kastade den hårdare, nedre delen i komposthinken (ta tag i stjälken nedtill så bryter den på rätt ställe). La stjälkarna oskalade i kokande saltat vatten och lät koka 3 minuter. Fantastico med en gnutta smält smör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar