tisdag 4 maj 2010

Ingrid, bäst i världen


Häromdagen kom ett brev från Torbjörn E. Han skriver att han är glad för att min pomologi Svenska äpplen är klar och extra glad för att Ingrid af Sandeberg står för illustrationerna. ”Trots att jag har köpt på mig en hel del pomologisk litteratur de senaste åren, är 100 älskade äpplen med bilder av Ingrid af Sandeberg fortfarande min givna favorit. Den har jag med mig vart än jag åker!” skriver Torbjörn.

Jag håller med. Ingrid är bäst i världen på att måla äpplen. Hon har under de senaste nio åren målat närmare 260 olika äppelsorter och varje gång lagt ned stor kärlek på äpplet och dess särskiljande detaljer som till exempel upprättstående foderblad, rödringlade skalpunkter, djup foderhåla eller napplikt skaft; 245 av dessa akvareller finns med i boken Svenska äpplen.

Hur har då samarbetet gått till? Varje höst har jag samlat ihop äpplen av olika sorter från skilda trädgårdar i landet. Och varje höst har Ingrid vecka efter vecka kommit ut till Sigtuna och tillsammans med mig studerat dessa äpplen. För att komma i rätt stämning har vi förstås börjat med att dricka kaffe och äta varm, nybakad äppelkaka. Sedan kunde vi fokusera på äppelsort efter äppelsort med avbrott för lunch. Det var trevliga arbetsdagar som slutade med eftermiddagskaffe, resten av äppelkakan och prat om lite vad som helst men gärna litteratur som är ett gemensamt intresse.

Därefter åkte Ingrid hem till Söder i Stockholm med äpplen och noggranna anteckningar. Hemma hos sig har hon nu ett antal pärmar med uppklistrade kärnor, skaft och skisser på äpplen från Adamsparmän till Ölands Kungsäpple. Ingrids originalbilder finns hos mig men jag funderar på om de inte skulle förvaras på bättre sätt på Kungliga Biblioteket.

Men, invänder kanske någon, hade det inte varit enklare att fotografera äpplena? Visst, det hade gått fortare. Men resultatet hade inte blivit lika bra. Ett foto kan inte ge ett lika rättvisande porträtt av ett äpple som en omsorgsfullt målad bild kan göra. Tro mig, om bara något decennium kommer pomologin Svenska äpplen att betinga ett högt pris på antikvariaten på grund av Ingrids fantastiska äppelakvareller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar