torsdag 16 december 2010

Naturlig betyder oäkta


Johan III och kungar före och efter honom hade vad som kallades ”naturlige söner och döttrar”, det vill säga utomäktenskapliga, så kallade oäkta barn. På samma sätt handlar dagens ”naturliga aromer” om oäkta, fabrikstillverkade aromer.

På Stadsteatern nyss köpte jag kaffe och muffins i pausen. Ett stort brunt muffins. Utseendet förde tanken till choklad men doften och smaken gjorde mig konsternerad.

Häromveckan i Örebro åt jag middag på ett ställe nära stationen. Kaffe och sockerkaka ingick. Kakan, som var chokladbrun och smakade lika märkligt som Stadsteaterns muffins, uppgavs vara bakad i köket med tillsats av chokladsirap. Jag bad att få titta på flaskan. Tillverkad med naturligt kakaoextrakt, stod det.

Jag har satt tänderna i de där bruna, urkiga bakverken för sista gången. Har någon en adress till ett kafé med äkta chokladmuffins?

2 kommentarer:

  1. Menar du att du frågade på restaurangen i Örebro? Det var hursomhelst tufft gjort. Det ska jag också göra nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag frågade personalen (på ett vänligt sätt) vad deras kaka var bakad av. Gästen har rätt att få veta!

    SvaraRadera