fredag 10 december 2010

Vårens böcker

Tidningen Svensk Bokhandel kommer två gånger om året med extratjocka nummer: Vårens böcker och Höstens böcker. I går fick jag nyss utkomna Vårens böcker som i en artikel om författare som ger på eget förlag intervjuat även mig. Förr, skriver man, var det skämmigt att ge ut sina egna verk men så är det inte längre. Men, frågar sig tidningen, varför ger etablerade författare ut sina egna böcker? Man har kommit ut på förlag i flera år och så startar man eget?

I mitt fall berodde det på att jag ville få bestämma över min bok: innehåll, bilder, omslag, allt. Det får man inte på ett annat förlag. Och även om arbetet inte har varit alldeles enkelt -- och produktionen framförallt varje gång kostat en mindre förmögenhet -- har det varit precis så roligt som jag förväntade mig att få göra böcker efter eget huvud tillsammans med formgivaren Ingrid Sillén, särskilt som böckerna varje gång har fått ett gott bemötande.

De flesta bibliotek har en egen prenumeration av Svensk Bokhandel. Det är personalens egen tidskrift men vi andra kan också få titta i den, om vi bara frågar. I Vårens böcker får jag veta att den som längtar efter en vit trädgård kommer att få en bok om just detta, Drömmen om en vit trädgård av Carina Bergius.

Joyce Carol Oates kommer med romanen En fager mö och Elsie Johansson ger i samband med sin 80-årsdag ut en bok med sina samlade dikter, Då nu är jag. Välskrivande Lasse Berg berättar mer från Kalahari. Till våren kommer Skymningssång i Kalahari. Hur människan bytte tillvaro. Våren 2011 är det 100 år sedan Olof Lagercrantz föddes. Det firar Bonniers med att ge ut en pocketupplaga av hans klassiker Om konsten att läsa och skriva som jag har läst och ska läsa igen.

Ser fram emot att läsa Se blomman av Kerstin Ekman och idéhistorikern Gunnar Eriksson. Per Gedin ger ut en biografi över målaren Carl Larsson, Jag-- Carl Larsson på Bonniers. Varför har ingen tidigare tänkt på att skriva den boken? Det ska också bli roligt att läsa Katarina Bjärvalls bok Var är du? Människan och mobilen. Vidare ser jag att det kommer en bok och en utställning om erotiska bilder på Nationalmuseum till våren: Lust och last.

Man blir matt av att läsa om vårens stora utbud. Så många böcker, så lite tid. Men det är människans ständiga problem -- vi vill mer än vi orkar och hinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar