fredag 11 februari 2011

Den nya stamningen

Stamning är ett handikapp som drabbade kämpar att bli av med. Samtidigt finns det människor som lägger sig till med stamning. Fredrik Skavlan är en falsk stammare, likaså Daniel Sjölin. Båda upprepar sig fyra, fem gånger och säger ”Hur hur hur hur hur tänker du om det? Vad vad vad vad vad vill du säga med din nya bok?” Och Beppe Starbrink i Go´kväll säger ”Du blev, du blev, du blev fast en gång?”

I dag ska allting gå så fort och vi ska hinna så mycket. Då är det paradoxalt att många upprepar orden och låter varje mening ta längre tid. Kan det vara så att man lagt sig till med den falska stamningen för att verka spontan och osäker och genom detta få intervjuobjektet att spänna av? Han eller hon ska invaggas i en känsla av att intervjuaren är så långt från en slipad skutjärnsreporter som man kan komma.

När jag tog upp det här sättet att tala med min lärare på kursen i presentationsteknik -- som en halvtimme innan hade sagt till min kurskamrat att det var bättre att hon var tyst än att hon sa ääääh mellan orden -- visade det sig att han inte hade lagt märke till det.

Lyssna och du skall finna att nästan ingen programledare och reporter i teve och radio längre säger ”Vad kan du berätta?” eller ”Har du några idéer?” Man säger ”Vad vad kan du berätta?” och ”Har har du några idéer? ” När när när började det och varför?

4 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Jag hittade ingen mailadress till dig, därför hamnade mitt meddelande här=)

    Mitt namn är Jenny, jag håller just nu på med ett arbete i psykologi. Jag har använt mig av din bok Lär känna psykopaten en hel del. Jätte intressant skrivet! Jag har valt att fördjupa mig i antisocial personlighetsstörning, jag börjar få grepp om det men det är fortfarande några frågetecken som dyker upp.
    Jag tänkte fråga dig om du kanske hade tid att svara på mina frågor?

    En sak som jag återkommer till när jag läser om antisocial personlighetsstörning är att det är delade meningar i om det är samma sak som en psykopat, du har själv skrivit i din bok Lär känna psykopaten, att man i kliniker även här i Sverige inte pratar om psykopater utan att man då istället säger antisocial personlighetsstörning och då menar man i princip detsamma, men att alla antisociala dock inte är psykopater?

    Är det samma sak? Eller gäller detta bara vissa fall? Vad kan man skilja på att se detta?

    Finns det några kända fall (seriemördare ex.) som led eller lider av antisocial personlighetsstörning?

    Skulle man kunna säga att antisocial personlighetsstörning är den personlighetsstörningen som är svårast att jobba med och personer med det inte går att bota?

    Om du har tid att svara så tackar jag dig jätte mycket redan nu i förhand, och om du inte har tid så tackar jag i alla fall för den hjälp som din bok har gett mig!
    Mvh Jenny

    (Du kan gärna skicka svaren till min mail honohan@hotmail.com)

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag inte tittar på TV, har jag missat den här utvecklingen (utveckling?). Men jag kom att tänka på en stammare jag känner till - han har ett arbete där han offta uppträder offentligt, men trots det bryr han sig inte om sin stammning. Han säger att det är en del av hans personlighet, och fortsätter utan att lida av sin stamning.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Georg VI stammade svårt. Det gjorde honom olycklig och alla som lyssnade när han försökte hålla ett officiellt tal blev olyckliga, på hans vägnar. Kungen behövde verkligen hjälp för att bli av med sin stamning och fick det också.

    Men om man som din bekant stammar lätt, har god självkänsla och inte tycker att talsvårigheterna är ett problem utan ser det som ett personligt drag, finns det ingen anledning att underkasta sig talterapi.

    I många år hade inte heller jag teve. I valet mellan bok och teve väljer jag bok varje gång. Tänk så mycket jag hinner läsa medan andra tittar på Rapport. Jag läser min bok förvissad om att alla nyheter på teve kommer i tidningen nästa dag.

    SvaraRadera
  4. Ja, någon baktanke tror jag också att Skavlan har med sina upprepningar. Men dom som fyller ut tankepauserna med "ähhh", t ex Fredrik Lindström, tror jag talar så även hemma. Men Skavlan tror jag inte upprepar ord hemma. När han intervjuade Bodström häromsistens tvingades han följa Bodströms rappa tal och då upprepade han sig inte, vad jag minns.
    V g riktiga stammare har jag mött både frimodiga sådana men även besvärade. Hade själv problem i tonåren och tillhörde den andra typen men problemen varade bara i några år. Men det medförde att jag ogärna räckte upp handen för att svara på frågor i skolan. Som tur var klarade jag de skriftliga proven bra.

    SvaraRadera