torsdag 10 februari 2011

Konsten att tala

Det är svårt att tala inför människor, även om man inte stammar. Hos mig brukar det krampa lite i början, då blir rösten tunn och ansträngd. Först när jag har försäkrat mig om att publiken är snäll och välvillig släpper min nervositet. Ta ett djupt andetag innan du börjar tala, rådde mig läraren för den utmärkta kurs i presentationsteknik som jag gick förra terminen.

Här är ytterligare råd som jag snappade upp på kursen:
• Öva mycket på ditt föredrag så känner du dig säkrare. Öva gärna att tala för kuddarna i soffan.
• Har du svårt att hinna öva? Träna ditt tal på gatan när du är på väg någonstans. Låtsas att du talar i telefon så tror ingen att du är galen.
• Ställ inte någon fråga direkt till en viss person i publiken, den personen kan då känna sig utsatt och vågar inte säga mycket. Det är bättre att låta människor diskutera en fråga två och två tillsammans i några minuter, sedan ber man några rapportera vad man kommit fram till.

Berthold Brecht föddes denna dag 1898.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar