fredag 25 februari 2011

Spanaren 5

Varje dag under 2011 kommer det att komma ut en bok med måltidsanknytning (förra året var siffran 351, en av dessa böcker var min pomologi Svenska äpplen). Män kommer som vanligt att skriva om drycker medan kvinnor företrädesvis skriver om vardagsmat, mat för barn, hälsosam mat, vegetarisk mat, söta bakverk och desserter. Grunden för mina antaganden är Årets svenska måltidslitteratur 2010. Ett starkt tips är att tevekocken Per Morberg kommer med en bok om drycker nästa gång.

Denna dag 1917 föddes Anthony Burgess. Jag läste hans romaner med förtjusning på 1970- och 1980-talet. Så glad jag var den gången 1991 när jag fick träffa honom. En ganska kortväxt man som kammade över håret på skulten i vad som senare kallades Robin Hood-frisyr (man tar från de fattiga och ger till de rika).

För övrigt önskar jag att det kommer ett Wikileakdokument som förklarar varför Bildt ligger ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar