onsdag 21 december 2011

God Jul!


På biblioteket i Märsta stod en vagn med böcker till salu -- utgallrade verk och volymer som människor har lämnat in till biblioteket -- och plötsligt hade jag för några ynka kronor inhandlat fyra böcker med härlig julläsning:

Innan bilden bleknat av Nathalie Sarraute. Det är författarens fina skildring av sin barndom i Frankrike i början av 1900-talet. Jag har läst den tidigare, nu kan jag försjunka i den på nytt.

Spårhundar, spioner och spännande personer. Bo Lundin presenterar huvudpersonerna hos ett trettiotal kända deckarförfattare. Bosse är min vän, vi har suttit i Författarförbundets styrelse tillsammans, och han kan allt om deckare. Ska bli roligt att läsa vad han skriver om Agatha Christie, Adam Dalgliesh, Martin Beck och andra.

The Importance of Being Ernest av Oscar Wilde. En komedi som gavs som språkkurs i radio sommaren 1953, läser jag på bokens framsida. Komplett med ordlista till båda akterna och en utförlig presentation av författare och skådespelare. Jag visste inte att Wildes far var en berömd kirurg som kanske behandlade Oscar I; i alla fall gav kungen honom en orden. Blir det tråkigt och händelselöst i mellandagarna ska jag ta fram den boken. Önskar att jag kunde höra språkkursen också.

Othello av William Shakespeare. En skolupplaga kommenterad av Ingvar Holm och Göran Lindström från 1964. Blodigt drama om den falske Jago som hetsar moren Othello -- hur kunde han gå på Jagos lögner, varför tänkte han inte efter lite? -- och förvandlar honom till en rasande svartsjuk best som dödar sin hustru Desdemona för att sedan sticka värjan i sig själv. Också Jago dödar sin hustru, samt sin medbrottsling Roderigo, och blir straffad med döden. Pjäsen är rik på liknelser med djur som flugor, fåglar, apor, kattor, hundar, getter, lejon och vargar. Den väna Desdemona säger om sig själv i första akten att hon är en fridens kålmask.

Bildprogrammet Iphoto fungerar inte -- jag beklagar den mörka bilden men det går inte att ta en ny idag -- och jag måste lämna in datorn för översyn. Återkommer till bloggen efter nyår. Ber att få önska alla God Jul! Må vi alla denna helg vara fridens kålmaskar som visar varandra omtanke.

3 kommentarer:

  1. God Jul och Gott Nytt År önskar den här kålmasken (fridens?) till den där dvs dig!! Och tack för alla trevliga och lärorika bloggar, ser fram mot nya sådana år 2012.

    SvaraRadera
  2. Hej Kicki ! Jag önskar Dig också God Jul (som varit) och Gott Nytt År. Jag är starkt imponerad av dina framgångar. Lika snygg som förut är du också. Jag har läst nån bok som du skrivit och fängslades av din beskrivningsförmåga. Nu har jag själv, tack vare din utstrålning, inspirerats att börja med en blogg. Den är i initialskedet just nu men kanske kan bli något framöver. Troligen ej så bra som din, men på prov ändå.
    Hjärtliga Hälsningar från Ola .

    SvaraRadera
  3. Tack Ola för din vänliga hälsning! En överraskning, får jag säga. Det är inte alla som får höra ifrån sin första pojkvän efter så många år. Vi är gamla nu, utanpå, men fortfarande unga inombords, eller hur. Din blogg måste jag förstås titta in på. Gott Nytt År!

    SvaraRadera