fredag 24 februari 2012

Prosopagnosi och dyslexi


Det har gått en tid sedan min bok Vem var det där, en bok om ansiktsblindhet (prosopagnosi) kom ut. Många journalister har därefter skrivit om fenomenet ansiktsblindhet, senast var det Eva Hedberg från tidningen Skriv och lär. Eva har nu skickat mig två intressanta länkar som handlar om forskning på sambandet mellan prosopagnosi och dyslexi.

När jag skrev Vem var det där? intervjuade jag 60 ansiktsblinda män och kvinnor. Jag fann att hälften av dem även karaktäriserades av dyslexi. Sedan boken kom ut har också kronprinsessan Victoria i en tidningsintervju sagt att hon är drabbad av såväl dyslexi som ansiktsblindhet -- "ansikten liksom fastnar inte hos mig". Nu har forskare slagit fast att nedsättning i det hjärnområde som används för ansiktsigenkänning ofta sammanfaller med dyslexi hos en person. Jag kommer att följa de här forskarnas fortsatta arbete.

De två ansiktena återfinns på fasaden till Strandvägen 63, Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar