torsdag 13 september 2012

Bristfällig märkning

När ska våra butikskedjor börja visa intresse för den fina svenska frukten?  I går såg jag äpplen av sorten Discovery i min närmaste livsmedelsbutik. "Svenska äpplen" stod det och inget mer. Vilken sort det handlade om var inget man ville skriva ut.

Ok, skriv bara "Svenska äpplen".  Men ta då också bort namnen Jonagold,  Gala, Red Delicious och Golden Delicious och kalla dem "Importerade äpplen".


2 kommentarer:

  1. Bra rutet, Görel. Många butiker visar en negativ attityd till svensk frukt. För en vecka sedan besökte jag en stormarknad som hade frukthyllorna överfyllda av diverse importäpplen, noggrant skyltade med både sort och ursprungsland. Men svenska äpplen fanns inte.

    SvaraRadera
  2. I dag kan man läsa i Svenska Dagbladet att "nästan ingen konsument ändå orkar skilja på äpplen och äpplen". Det kanske gäller skribenten Peter Benson, fristående börsexpert, men jag är säker på att den stora majoriteten av konsumenter vill veta sortnamn och gärna något om hur äpplet smakar och vad det kan användas till. Börsexperter är svåra att skilja åt, vad jag förstår ger nästan alla dåligt underbyggda köpråd, men våra svenska äpplen har var sin karaktär.

    SvaraRadera