onsdag 26 september 2012

Fjärilssommar

Så livad man blir av de sammanträffanden som uppstår ibland. I går la jag in min bild av den vackra vinbärsfuksen och några få timmar senare kom posten och jag fick till min överraskning en bok om fjärilar från vännen Göran Bergengren. Fjärilssommar heter hans nya bok och i den ger Göran -- mästare på att skriva på samma gång poetiskt och lärt om djur och natur -- 42 fjärilar var sin ingående presentation.

Den läckra lilla boken är en fröjd att läsa. Jag slog på en gång upp vinbärsfuks och vet nu att fjärilspuppan är grant färgad -- en liten kavallerist, skriver Göran -- och att vinbärsfuksen är en bokstavsfjäril, det vill säga bakvingarnas undersida visar en bokstavsliknande teckning. I vinbärsfuksens fall är det ett vitt C, eller  komma om man så vill (du ser detta C på bilden som jag la in i går). Det engelska namnet är  Comma-butterfly och i Danmark kallar man fjärilen Det hvide C.


Göran Bergengrens stiliga hund Snöflinga har blå ögon. Här är de båda på en bild från förra året.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar