måndag 3 september 2012

Konstnären Tyra Lundgren

Problemen hopar sig på Gotland.  Nu har avverkningen av Ojnareskogen tillfälligt kunnat stoppas, men kommer finska Nordkalk att fortsätta skövlingen senare för att till priset av stora risker för miljön tjäna grova pengar på kalkbrytning?

Visby ringmur är också en källa till oro, den har på sina ställen svåra skador som måste lagas snarast innan det rasar ännu mer.

Som om inte det var nog, har träden på Gotland (liksom på andra håll i landet) drabbats av olika sjukdomar. Man ser sjuka almar och sjuka askar överallt; även ekarna på ön har börjat visa skador och det är mer än sorgligt.

Fredrika Bremer
Grevens trädgård, Paris 1920
Självporträtt från 1923

Vill boende och besökare i Visby glömma alla bekymmer för en stund kan de gå till Gotlands konstmuseum i Visby. Där visas målningar, fåglar och andra verk av den mångsidiga konstnären Tyra Lundgren (1897- 1979). Hennes  pappa föddes i Visby och hon är begravd på Fide kyrkogård på Gotland.

4 kommentarer:

  1. Har nyss läst Marika Bogrens bok om henne. En bok att återvända till.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Bör vara något för mig också att läsa. På konstmuseet såg jag en liten film där Tyra Lundgren blev intervjuad om sitt arbete och jag gillade henne mycket.

    SvaraRadera
  3. I Juli besökte jag Fide kyrkogård tillsammans med Lars och hittade Tyra Lundgrens grav med keramikblommor på. Om jag inte minns fel var det kallor. Som hon själv gjort förstås.

    SvaraRadera