onsdag 19 september 2012

När strömmen går

Skönt att allt i ett hem ännu inte drivs med elektricitet. När strömmen går, som den gjorde i går kväll, kan man fortfarande gå på toaletten och spola, precis som vanligt. Man kan tvätta händerna också. Man kan dricka ett glas vatten. Man kan använda telefonen och ringa folk för att söka sympati men man får ingen, man får höra att man ska tända levande ljus, ta fram mobilen och lyssna på musik och det skulle man göra om den bara vore laddad.

Man går fram till fönstret för att se om det är svart i andra hus. Det känns inte snällt, men man vill ha meddrabbade, man vill inte vara ensam om att sitta i mörker för det skulle kännas som om man  straffades för något och man vet inte vad det är; makterna är ute efter mig skulle Strindberg ha sagt och Bergman skulle ha talat om dämoner.

Till slut fyller man en varmvattenflaska och går och lägger sig men först sedan man tittat upp på  stjärnorna som tycks stråla mer intensivt när det är svart utomhus. När man vaknar, lyser det överallt i huset.





6 kommentarer:

  1. Du har det bättre än vi - för vi har inget vatten när strömmen går. Så när det händer, tänker jag att det kanske vore klokt att flytta in hos sina amishvänner.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Men tack o lov, datorn fungerar i alla fall (om batteriet är laddat. Jag har skaffat extrabatteri för säkerhets skull) :-)

    SvaraRadera
  3. Om Amish vet jag att de gör underbart vackra möbler, har ålderdomliga vanor och avstår från elektricitet. De lever på många sätt klokare och mindre stressat än vi andra. Hur ordnar de belysning? Med fotogen?

    Klok man som skaffat extrabatteri till datorn. Jag har en stationär dator som släcks ned när strömmen går. I går gick den igen, tre gånger på samma kväll. Hoppas att man kan lösa problemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har både fotogen och olika sorters gas.
      När jag var barn hade vi en fotogenlampa i sommarstugan som hette optimus, som gav starkt ljus (och susade)- tror att det är sådana de har som stationära lampor.
      Margaretha

      Radera
  4. En hälsning från meddrabbad - två kvällar i rad. Jag funderar på att skaffa mig ett stormkök så att jag kan ge mig själv en varm dryck som tröst. Annars levande ljus och en liten batteriradio - rekommenderas! Vet du vad orsaken var?

    SvaraRadera
  5. Bästa meddrabbad! Nej, jag vet inte orsaken än men i förrgår ska vi ha varit 1100 -- 1300 strömlösa hushåll i Sigtuna, kanske lika många i går. Batteriradio är ett bra tips, jag har en pytteliten att lyssna på via hörlurar. Min nya pannlampa har också varit värdefull att ta till.

    SvaraRadera