måndag 27 juli 2009

Glada listan 1

Människan förstår långsammare sin lycka än sin olycka. Så sa Titus Livius som levde 59 f Kr till 17 e Kr. Han hade rätt. Vi människor har så mycket att vara tacksamma för och vi ägnar det inte en tanke.

Lyckositen happier.com med över 20 000 medlemmar har listat de tre högst betygsatta lyckostrategierna. Högst betyg fick Three good things. Den strategien är mycket enkel: Skriv varje kväll ner tre bra saker och tänk över dem en stund. Gör så här under en vecka och du kommer att bli lite lyckligare, jag lovar.

I kväll ska jag tänka på dessa tre glada saker:
1. Min granne har ett kolossalt stort fågelbärsträd med mängder av goda, röda bär. Sedan några år har ett vilt fågelbärsträd börjat växa upp på min tomt. Redan är det ganska stort och med samma röda aromrika bär som grannens träd! En skatt att vara lycklig över. Som naturen skänkt mig! Provade att koka saft på bären i går och den fick en fantastisk arom.

2. Hittade de första svamparna. En fin Karl Johan och några kantareller.

3. Har en ny bred vas (utdragen på bredden men samtidigt smal, tänk värmeelement) som jag satte blåklint i. Det blev snyggt. Glad för att jag hittade blåklint vid en vägkant. Gillar blåklint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar