tisdag 28 juli 2009

Glada listan 2

Tre bra saker som jag antecknar i dag:
1. Läser Patienten av P D James som kom förra året.
Läs! Tänk att den gamla damen skriver så otroligt bra. Om du undrar vad den flera gånger omtalade knutträdgården (knotted garden på engelska) är för något, så har jag tittat på nätet: en mycket strikt, geometrisk trädgård med låga häckar av buxbom och i mellanrummen finns doftande kryddväxter som isop, lavendel och salvia.

2. Jag uppvaktades med en fryst marängtårta på min namnsdag i fredags och tänker på att det finns fortfarande lite kvar av den i boxen.

3. Träffade en klok ung man i kafferummet i tevehuset i fredags. Han berättade att han varit ute med sin enkla utombordare. Och, sa han, när jag sitter där vid kajen och slappar och blundar i min båt så tänker jag på att det finns stora flotta motorbåtar vid andra kajer och människor sitter där och blundar på samma sätt som jag gör, men det är samma blund! Och när människor sitter vid sina flotta pooler och solar sig och jag ligger på en klippa och solar mig, så är det samma sol!

Så är det förstås. När jag sitter på min veranda och lyssnar på grönfink och ärtsångare så är det samma fåglar som de burgna hör från sina altaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar