onsdag 8 juli 2009

Smink och små plagg säljer bra


I The Independant läser jag att försäljningen av underkläder har gått upp under det senaste året. Man säljer lika mycket extravaganta underkläder nu som man förr gjorde endast till jul. Nätstrumpor har till exempel ökat 50 %, strumphållare 71 %. Trots kris. Trots arbetslöshet. Kanske på grund av kris och arbetslöshet.

Är det likadant i Sverige? Nej, svarar man mig i en butik i Stockholm. Vi har inte samma köpvanor i Sverige. Engelska kvinnor är mycket för sexiga underkläder medan svenskor vill ha praktiska plagg som går att lägga i tvättmaskinen.

-- Men, sa kvinnan i butiken, underkläder visar en bra försäljning. Andra butiker rear, vi rear aldrig. I måndags hade jag en kund som köpte flera bh för väldigt mycket pengar. Har man inte råd med en dyr dräkt, har man i alla fall råd med ett litet lyxigt plagg.

Läppstift säljer också bra i dåliga tider. Har man inte råd med ett smålyxigt plagg har man i alla fall råd med ett nytt läppstift. Sambandet mellan dåliga tider och läppstift har till och med ett internationellt namn: The Lipstick Index som myntades av Leonard Lauder, styrelseordförande i den amerikanska kosmetikabjässen Estée Lauder.

Läppstiftsindexet är en indikator som betyder att när börskurserna dyker, så skjuter sminket i höjden. Samma index går att använda på motsatt vis: När läppstiften storsäljer är det lågkonjunktur.

I Ryssland ökade läppstiftsförsäljningen explosionsartat under den ekonomiska krisen 1988. I USA fördubblades försäljningen av läppstift genast efter den 11 september 2001. Och hösten 2008 ökade läppstiftförsäljningen i USA med 40 procent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar