torsdag 23 juli 2009

Särbehandling

Var på biblioteket för att lämna en bok när återlämningsapparaten inte fungerade så jag ställde mig i kö för att få hjälp. Det blev min tur och jag var på väg att bli omhändertagen av den äldre kvinnliga bibliotekarien när det in från vänster kommer en medelålders herre med lockigt hår som ber om hjälp. Varpå bibliotekarien lämnar mig och går iväg med mannen som får den assistans han önskar.

Hur skulle du ha gjort?
1. Anslagit en vänlig och humoristisk ton och sagt till mannen ”Stopp där, jag var faktiskt före”.
2. Lämnat biblioteket och svurit på att aldrig återvända.
3. Väntat på bibliotekarien och sedan inte sagt ett knyst.

1. Det bästa alternativet men jag kom mig inte för, jag blev så förbluffad. 2. Går bort, jag klarar mig inte utan mitt bibliotek! 3. Går också bort. Den som blir diskriminerad måste markera, hur ska vi annars få det att upphöra.

Jag väntade tills bibliotekarien kom tillbaka efter en bra stund och frågade med ett leende på läpparna om hon var medveten om att hon favoriserat en man framför en kvinna, bad sedan om hjälp och bestämde mig för att som tidigare betrakta varje bibliotekarie som min bästa vän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar