torsdag 30 juli 2009

Smakprov från Pekingoperan



Om jag har haft ett tidigare liv så var jag kinesiska den gången. Det förstod jag när jag var i Kina en gång på 90-talet, jag kände mig hemma. Nu har Kina kommit till Sigtunahöjden i Sigtuna för tredje året i rad. Jag var där och kan konstatera att festivalen börjar bli känd och populär, många hade strömmat till (öppet 11-17 slutar söndagkväll).

Inträdet är 50 kr och man får en hel del för pengarna. Barn och vuxna kan vara på festivalen i timmar och ha mycket roligt: klippa papper, måla kinesiska masker, lära kalligrafi, lära mandarin eller se på när en medlem från Pekingoperan sminkar sig.

Varje dag kl 14 kan man lyssna på en konsert med kinesiska klanger. Roligast var den kvinnliga skådespelaren från Pekingoperan som framförde en pantomin, en scen från en bondgård, jag förstod inte allt men att hon hade höns på gården, det begrep jag.

Varje dag kl 15 talar en föredragshållare om Feng shui. Kl 16 är det ett ytterligare föredrag med lite olika innehåll. Och så finns det massor med fina kinesiska saker i butikerna till bra priser. Jag köper julklappar redan nu så minskar stressen i december....

På Sigtunahöjden har man en kinesisk trädgård. Mullbärsträden bjuder just nu söta, goda bär ...
Bilderna visar dels prov på den kinesiske grönsaksskulptörens konst, dels en portal från trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar