fredag 28 januari 2011

Bättre till mods

Vi kan vara uppretade, ilskna eller helt enkelt småsura men vi behöver inte torgföra våra känslor. Vi kan välja att stanna inne och lugna ned oss innan vi träder ut och möter människor på gatan, på bussen eller i affären. Med en glad min, eller åtminstone en neutral min, är vi bättre rustade för att möta vår nästa och vi undgår att sprida olust och ge ifrån oss dåliga vibrationer.

Hur gör man då för att snabbt känna sig lite bättre till mods? Jag föreslår att man tar till penntricket. Sätt en blyertspenna mellan läpparna tvärsöver munnen och du känner dig lite, lite gladare. Förklaringen, menar forskarna, är att pennans placering påverkar vissa muskler, det går en signal upp till hjärnan och resultatet är att vi noterar en viss humörhöjning. (Prova att sätta samma penna rakt in i munnen mellan läpparna; lägg märke till hur pannan rynkas och hur spänd du känner dig).

Ett annat trick är att alltid ha till hands något oemotståndligt roligt som vi kan dra fram ur minnet. Jag väljer att tänka på Mr Bean som dirigent i filmen Merry Christmas, den scenen får mig alltid att le.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar