onsdag 26 januari 2011

Lära sig klockan

Det var viktigt att kunna klockan när jag skulle börja skolan. Jag lärde mig allt med hjälp av boken Klockan. Teckningar med rim av Gunnar Söderberg utgiven på bokförlaget Ardor i Stockholm. Tyvärr står det inte när boken är tryckt men typografi och bilder andas 1930-tal. Jag måste ha fått överta den från någon släkting.

Boken, som jag har kvar än, följer en liten pojke under en dag. På varje högersida finns en bild av gossen och till varje bild hör ett rim. Tuppens glada kuckeliku väcker barnen klockan sju läser man under den första bilden som visar en nymornad blond pojke i röd pyjamas. Pojken tvättar sig, äter frukost, leker med grabbarna, åker cykelspark och tittar på stjärnorna. Utav dagens möda trött klockan sju man sover sött står det under bokens avslutande bild med samma pojke i en blåmålad säng övervakad av en krushårig John Blund med paraply.

På bokens framsida ser man ett gult fickur med svarta siffror och två rörliga, svarta visare. Läraren kan be barnet att ställa visarna på klockan kvart över fem. Eller tjugo minuter i tre. Eller fem minuter över åtta. Och barnet kan visa att det är herre över tiden.

2 kommentarer:

  1. Oh, jag måste leta fram min "klock-bok". Min har rätt hiskeliga illustrationer som visar en flickas dag.
    Margaretha
    som minns när boken inhandlades
    i tobaksaffären mittemot bostaden

    SvaraRadera
  2. Så kanske min klockbok har en motsvarighet med flicka som huvudperson istället för pojke?

    SvaraRadera