tisdag 3 maj 2011

Ansiktsblind nobelpristagare


Trodde att jag skulle följa radioföljetongen Hetta av McEwan men efter två avsnitt började jag läsa en biografi över Samuel Johnson istället. I alla fall uppfattade jag att Hettas huvudperson nobelpristagaren Michael Beard, som har sina glansdagar som forskare och kvinnojägare bakom sig, är prosopagnostiker, dålig på att minnas ansikten. ”Beard hade alltid svårt att känna igen ansikten, särskilt när det gällde män, och länge kunde eller ville han inte skilja dem åt.”

Fredag förra veckan var jag med i TV4 Nyhetsmorgon för att tala om bedragare. Studiovärdinnan var en ung blond kvinna med hästsvans. Jag satt kvar i fikarummet en stund efter sändningen och när jag skulle gå var inte värdinnan där. Till slut frågade jag en ung kvinna om hon möjligen alldeles nyss hade haft hästsvans. Javisst, log hon och ledsagade mig ut. Om människor visste hur snabba byten av frisyr kan ställa till det för oss med dåligt ansiktsminne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar