onsdag 25 maj 2011

Kupongtjuven, en sann historia

Om jag måste välja mellan en skönlitterär bok och en sann berättelse, väljer jag den sanna berättelsen. Varje gång. Det påhittade är sällan så intressant som det som faktiskt har hänt. Ett exempel på den senare sortens bok är Christinas Kellbergs nyutkomna bok Kupongtjuven, Min mormors förlorade heder.

Först ska sägas att jag är bekant med författaren som har nära 40 år som journalist på Dagens Nyheter bakom sig. Jag träffade Christina i det svenska författarhuset i Kavalla i Grekland för fem år sedan och hon berättade då att hon börjat skriva en bok om sin mormor som stal ransoneringskort, hamnade i fängelse och sedan tog sitt liv med cyankalium.

Men Kupongtjuven handlar inte bara om ett brott och dess följder, den handlar om livet för tre generationer kvinnor under 1900-talet. En oerhört välskriven bok som berör läsaren på djupet. Läs den. En given Augustpriskandidat till hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar