torsdag 19 maj 2011

Sabbad odling


Flera gånger under åren har jag plockat nyss avbitna skott från äppelträd på gräsmattan. Det är skottvecklaren som varit framme, har jag lärt av Maj-Lis Pettersson. Svårt att förstå vilket nöje eller nytta skottvecklaren får ut av att fara fram på detta vis. Finns det ett för insekten välgörande livselixir i saften från brottytan?

Jag hade satt sockerärtor i äggkartonger med fuktig jord på glasverandan och gratulerade mig till att vara så smart – nu skulle ärtorna gro bra i värmen på verandan och de skulle inte rubbas av vare sig sniglar eller fåglar. I går morse såg allt bra ut och jag övervägde att sätta ut de små gröna skotten under eftermiddagen.

Tre timmar senare är allting sabbat! Någon har kommit in på verandan och fällt topparna på samtliga plantor. Bara att börja om. Kanske finns det en särskild skottvecklare som går på ärtor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar