måndag 12 september 2011

Nya matvanor


Det skulle komma främmande på lunch och jag tänkte att svampsoppa passar bra. Hittade mandelkremla, grynsopp, karl johan och citrongul slemskivling i den närliggande skogen och gick hem nöjd. Hoppas att ingen av mina gäster läser det här men jag var mindre petig än vanligt när jag rensade svamparna. Jag hade nämligen just läst en artikel med titeln Grub, Eating bugs can save the planet av Dana Goodyear i The New Yorker (15 & 22 augusti 2011).

Åttio procent av alla människor i världen äter insekter med förtjusning. År 2050 kommer nio miljarder människor att trängas på jorden och något måste de livnära sig på. Alla kan bli entomofager, insektsätare, menar experter som forskar på området och varje år samlas till en bug banquet på Insectarium i Montreal, Kanada, med oemotståndliga läckerheter som sauterade skalbaggar, gräshoppsrisotto och larvchutney. Dock, människor som är allergiska mot skaldjur har också en benägenhet för att vara allergiska mot insekter, så nära släkt är de två grupperna.

Tar det tar emot att äta småkryp? Då påpekar forskarna att insekter som till exempel gräshoppor innehåller utomordentligt fint protein och inte så mycket fett. De påpekar också att vi redan äter insekter utan att veta om det. Djupfryst spenat tillåts innehålla femtio insektsrester per 100 gram och i choklad är det OK med 60 insektsrester per hekto (siffror från USA) utan att varan anses defekt.

Men kryper inte insekter omkring och äter otäckheter som vi inte vill komma i närheten av? Forskarnas svar är att vi skulle bara veta vad krabbor, räkor och hummer lever av. Medan många insekter lever av fräscha gröna blad och väldoftande blommor så kryper skaldjuren omkring på havsbotten och äter avfall. Och, tja, vad växer champinjoner i? Vi äter dem i alla fall och tycker det är gott.

Ett problem är insekternas ringa storlek. Man måste äta 1 000 gräshoppor för att komma upp i samma mängd protein som vi får i en stor biff. Om insekterna var mycket större, skulle vi antagligen redan ha dem i vår matsedel.

För att kunna lansera entomofagi måste lämpliga insekter odlas i stor skala men, säger man, insekter tycker om att leva trångt och kräver inte kaklade lokaler. Insekter släpper ut mindre växthusgas än boskap och behöver inte dyrt foder. Dessa kallblodiga djur är fyra gånger så effektiva när det gäller att omvandla foder till protein (kor använder mycket energi till att hålla sin kroppstemperatur).

Jag läser nu i SvD att EU-kommissionen erbjuder 25 miljoner till det forskningsinstitut som tar fram bästa förslaget till hur man ska främja insekter som ny proteinkälla i Europa. Blir spännande att se hur snart det finns pasta med het larvsås på matsedeln.

Bilden visar en kudde som min vän Ulla Ericsson i Falun har tryckt och skickat mig.

9 kommentarer:

  1. Jodå, jag tyckte väl att det knastrade mellan tänderna när jag åt och jag blev väldigt mätt. Det måste väl ha varit allt insektsprotein! Gott var det i vart fall. Och nu kan jag åtminstone mandelkrämla.

    SvaraRadera
  2. Alla tjänar på att lära sig den kremlan –- en god svamp som i alla fall i år finns i mängder häromkring. Tar man den ung brukar den vara intakt.

    SvaraRadera
  3. Jo, nog vet jag vad somliga skaldjur har för kost (och att den inkluderar drunkade människor) vilket gör att även om jag inte vore vegetarian, skulle jag inte äta skaldjur.

    jag tror inte att det är ditt fel att det är svårt att kommentera, men det här formatet på kommentatorsruta har jag problem med hos alla som har det. Fast hos dig är det extra svårt, jag är tvungen att använda en annan dator. Förmodligen har det att göra med vilken webläsare man använder.

    Ja, läs "Vägen genom A", och berätta vad du tycker om den!
    Margaretha
    som tycker
    att kudden
    är väldigt
    vacker

    SvaraRadera
  4. Kommer ihåg att jag också har haft svårt att kommentera en blogg en gång. Jag förstår mig lika lite på datorer som på cyberpunk.

    SvaraRadera
  5. Och varför inte friterad daggmask? Förmodligen väldigt fint protein och dessutom lever den väl bara på växtdelar. Ihoplimmade kan de nog bli till en fin biff t.o m. ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag har inga problem med att kommentera. Vad är problemet?

    SvaraRadera
  7. Jag minns inte riktigt men antingen gick det inte att skriva i rutan eller så kunde jag inte skicka iväg det skrivna.

    I framtiden kommer alla att kunna njuta friterad daggmask, tror jag.

    SvaraRadera
  8. I tidningen läser jag att nu lanseras ett nytt knastrigt naturgodis med stor framgång i Australien: chokladtäckta termiter, mjölbaggekakor och syrsaklubbor. Producenten Skye Blackburn säger att syrsor har högt kalciumvärde, termiter innehåller järn och mjölbaggar har bra fett.

    SvaraRadera
  9. Nu har jag läst om Arkimedes, Arken, Ariadne och mycket annat i Vägen genom A. Önskar att jag hade fått den underbara, välskrivna boken när jag var barn. Önskar också att Alf Henriksson hade tagit sig an hela alfabetet.

    SvaraRadera