fredag 30 september 2011

NIX telefonförsäljning

När telefonen ringer och en överentusiastisk röst säger Görel i början av varannan mening blir jag på min vakt. Då har jag en säljare i andra änden; i säljskolan lär man ut att människor älskar att höra sitt eget namn (det ligger något i det).

I går var det en säljare från Månadens bok som när jag sa att jag gått med i NIX-registret hävdade att hon kunde ringa mig för jag hade tidigare varit kund hos Månadens bok (möjligt, kommer inte ihåg) och nu skulle jag få ta del av ett otroligt erbjudande. Jag skulle få en gratis bok som säljaren hade valt ut åt mig, en gratis lykta och en gratis månadstidning och jag skulle varje månad få köpa hur många böcker jag ville från bokklubbens sortiment.

Visst lät det fantastiskt. Men så hörde jag något om tre böcker. Fanns det en hake? Skulle jag med detta samtal bli bokklubbsmedlem, få en bok, en lykta, en månadstidning och sedan ha rätt att lämna bokklubben först efter att jag hade köpt tre böcker? Ja, så var det.

Jag sa ”Nej tack, Yvonne”. Behöver ingen lykta. Behöver plöja alla olästa böcker i min hylla.

Återkommer till bloggen vecka 41.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar