torsdag 1 september 2011

Myror och löss


Veckans ord är mutualist. Jag såg ordet i en artikel om kor. Bonden och hans ko är mutualister. Han ger kon foder och kon ger honom mjölk. Kantarellen och björken är också mutualister, de byter tjänster. Människor är födda att vara mutualister. Jag hjälper dig och du hjälper mig. Så skapar vi ett hållbart samhälle.

Myror mjölkar bladlöss på sockerlösning, i gengäld skyddar myrorna lössen från rovdjur. Jag har en myrstack på tomten. Det går en väg från stacken norrut upp till skogen och en väg söderut över gräsmattan mot spireabuskarna. Man undrar hur det gick till. Var det en myra med ledaregenskaper som sa: ”Kamrater, vi sneddar gräsmattan här. Följ mig och glöm inte att använda kemisk bekämpning. Spruta så mycket myrsyra ni har så vi får bort växtligheten och det blir en bred fin myrväg som är lätt att gå på”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar