torsdag 29 september 2011

Kaffe, en hälsodryck

Snart får vi kalla kaffe en hälsodryck. Det har på senare år kommit den ena rapporten efter den andra med indikationer om att kaffe motverkar till exempel bröstcancer, prostatacancer och slaganfall.

Kaffe har samband med depression hos kvinnor enligt nya forskningsresultat. Bland kvinnor som drack 4 koppar kaffe eller mer per dag var det betydligt färre som hade drabbats av depression under en tioårsperiod jämfört med kvinnor som inte alls drack kaffe eller drack bara en kopp i veckan; studien, som gjorts vid Harvard School of Public Health i Boston, omfattar 50 0000 kvinnor och redovisas i Archives of Internal Medicine från 26 september i år. Dock kan man inte från den här studien säga att kaffe motverkar depression.

Vi som älskar den bruna drycken vet att den gör oss stimulerade, fokuserade och muntra. Fokuserade på att njuta av en skön, glad höst.

6 kommentarer:

  1. TACK för dom orden. Jag är nu klockan 9.00 inne på min tredje kopp för dagen!

    SvaraRadera
  2. Ta en kopp till nu och lyssna på Johan Sebastians kaffekantat.

    SvaraRadera
  3. Tur att jag inte är depressiv till min natur - jag tycker så gränslöst illa om kaffe. Kan inte ens pina i mig en munfull för att vara artig.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Väl att det finns många andra goda drycker! Grönt te till exempel.

    SvaraRadera
  5. Och jag är omåttligt avundsjuk på alla som kan dricka kaffe utan att hjärtat börjar flimra eller fladdra :-(

    SvaraRadera
  6. Jag tycker riktigt synd om dig som vill dricka kaffe men inte kan. Du får hålla dig glad på andra sätt, med rolig motion till exempel, och det tror jag att du också gör.

    SvaraRadera