fredag 9 september 2011

Alf Henriksson


Har nyss varit ett par dagar i Huskvarna, en fin liten stad i Vätterns närhet. Bodde på Huskvarna Hotell och Vandrarhem som jag kan rekommendera.

Eskilstuna är den store skribenten Alf Henrikssons hemstad och författaren står staty mitt i staden. Han är på väg in genom bokstaven A (A som i Alf) och till höger kan man läsa hans visdomsord: Retar du upp dig på ting som är små, så är du väl inte större än så. Önskar att jag alltid hade de orden i bakhuvudet.

Vägen genom A är en ungdomsroman av Alf Henriksson som kom 1949. Thomas Qvarsebo har gjort skulpturen.

2 kommentarer:

  1. Som jag älskade den boken som barn! Vet inte hur många gånger jag läste den, och hoppades att Justus och Filibert skulle tugga sig igenom hela alfabetet.
    Jättefin skulptur.
    Margaretha
    som tycker att
    det blivit näst
    intill omöjligt
    att kommentera
    här

    SvaraRadera
  2. Du skriver så entusiastiskt om boken att jag får nog läsa den, finns säkert på Sigtunastiftelsen. Jag har saknat dina fina kommentarer. Gör jag något fel?

    SvaraRadera