torsdag 29 mars 2012

Att slätgöra tvätten


Min morfar, bonde i Västerbotten, dog innan jag föddes. Mormor, född 1860, dog när jag var sex år. Jag har inte många minnen av henne men två saker kommer jag ihåg: hur hon fyllde sin madrass med halm och hur hon satt på tvätten.

Stryka och mangla heter att slätgöra på fackspråk. Mormor slätgjorde sin tvätt genom att vika den snyggt, lägga den på en stol och sitta på den. Jag har provat. Visst duger det till lakan, men mangling är att föredra.

Ett bra sätt att slätgöra servetter är att lägga ut dem blöta. Jag brer ut en i taget så slätt det går ovanpå tvättmaskinen. Nästa dag är servetten torr och slät. Handdukar viker jag dubbla och gör på samma sätt.

1 kommentar:

  1. Min granne Kersti berättar att kyrkliga textilier slätgörs just så här, genom att läggas ut så slätt som möjligt i blött tillstånd! Hon har träffat en kvinna som är auktoriserad på tvätt av kyrkliga textilier och har ett rum med väldigt stora bord att lägga ut dukar och annat på.

    SvaraRadera