tisdag 6 mars 2012

Stuvad lake


Nu ska jag vara en show off: jag har lagat stuvad lake. Aldrig är jag närmare Kajsa Warg än när jag stuvar lake, då känner jag atmosfären i hennes kök där aladåberna stelnar, servetterna formas till svanar, mandelpuddingen bakar i vattenbad och man utan att tveka gör en ostkaka på 24 ägg.

Receptet måste vara uråldrigt. Det besvärligaste momentet är att flå laken men det går-- övning ger ökad färdighet, skulle den gamla damen ha sagt mig. Jag skär laken i bitar och varvar med mjöl, stötta skorpor, kryddpepparkorn, vitpepparkorn, muskotblomma och lagerblad för att till sist hälla på vin och vatten; får stå på elden att sjuda i 15 minuter.

Det blir mycket smakligt. Efter stuvad lake spelar vi en låt av Bellman och G berättar om när han var barn och klubbade lake tillsammans med morfar. Lota lota är Västergötlands landskapsfisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar