fredag 30 mars 2012

Ur Ockulta dagboken

Snart kommer Ockulta dagboken att ges ut komplett med kommentarer och förklaringar. Bra!
Då kan man få Strindbergs texter på grekiska (om Harriet Bosse) i översättning. Och man får veta vem som är vem i dagboken. G. af G. är Gustaf av Geijerstam. Eliason känner jag icke.

20 mars 1906
Axel och Richard Bergh hemma. Jag talade vid Axel om G. af G. som vill ställa mig under förmyndare; straxt blev jag liksom blind ("fick sand i ögonen"). Axel spelade 1a satsen i Beethovens nionde symfoni, jag tyckte mig höra en tupp gala. Efter slutadt spel förklarar Rich. B. att i denna 9e s hör han ett uppvaknande på landet, "tuppens galande" etc. Hvad var det? En tankeöfverföring? Men varifrån fick jag galandet?

27 mars 1906
Aulinska qvartetten hemma hos mig; Axel Bergh och Nordström. Stämningen hög och god.

30 mars 1906
Eliason hemma till kvällen. När han gick gjorde han skandal i huset. (.......) Obs. Jag har alltid haft svårt att känna igen Eliason. Och i dag minns jag ej hur han såg ut.

4 april
Vesuvius utbrott! Antibarbarus ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar