måndag 14 maj 2012

Ur Ockulta dagboken maj 1900


Bara den som just kommit hem från ett år i bortre Mongoliet kan ha undgått att det är Strindbergs-år i år och att det just i dag är 100 år sedan han dog. Några rader skrivna av Strindberg i maj 1900 i Ockulta dagboken:

13 maj. Gick på Djurgården; trist; en grupp ungt folk; herrar och damer med matkorgar stämde upp en vårsång när de kommo fram till mig. Jag kände mig som gamle Faust. Axel hos Philips: oro, hjertklappning, hufvudvärk. På aftonen två telegram från Berlin att min premiére lyckats.

14 maj. Vid Karlaplan hängde en stor lagerkrans.

15 maj. Sysslat med kemi, särskildt metallernas sammansättning sista veckorna. Midt under kom bror Axel och gaf mig Berzelius "Lärobok i Kemi" del II som handlade om metallerna. Han egde endast denna del II som han köpt antikvariskt och utan att sjelf intressera sig för kemi.
Skulle gå till att möta G af G. På vägen mötte jag en hel hop enögda menniskor. Mötet ytterst osympatiskt.

24 maj. Kristi Himmelfärdsdag: Såg en blodröd sparf i Hummelgården han hade gråa vingar. Sysslat med Remé. Nils Andersson från Lund kom hit. Han berättade att sista månaden hade han upplevt mycket ockulta saker förföljts av kattor; hört trumpetsmattret (jfr: Inferno.)

26 maj. Mötte en enögd på morgonen. (Jfr den 15:e maj i år.) I förrgår hos fotografen utföll mitt porträtt med ett öga. Är det jag som är enögd?

28 maj. Kallt! Oroligt! Pendylen i mitt rum har stannat 2 minuter före 2!

31 maj. Besök av fröken Bosse 1:a gången.

Alltsedan 1998 läser man i asfalten på Drottninggatan citat ur Strindbergs verk. På bilden står: "Jag är endast teoretiskt kvinnohatare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar