torsdag 3 maj 2012

Vila vid Sigtunafjärden


Döden kan ha varit ögonblicklig. En stroke kanske. Sedan hittade någon kroppen och lade den tillrätta på en bädd av grenar vid foten av ett gammalt pilträd. Man omgärdade platsen med tegelpannor och en grön gammal sten vid huvudet. Att fågeln fick en halsprydnad i form av en rosa plastnål i samma form som näbben var rätt och riktigt. Kanske sjöng man något. Allt detta måste ha hänt minuterna innan jag kom förbi. Blommorna är nyplockade, fräscha.

Vad lär vi oss av detta? Kanske är det en påminnelse om att den respekt vi visar djur, ska vi också visa de människor vi har omkring oss.

5 kommentarer:

  1. Det var en vacker tanke o gärning, även om det "bara" var en kaja.

    SvaraRadera
  2. Var det en kaja? Det borde jag ha förstått. Min kännedom om kråkfåglar är ganska grund.

    SvaraRadera
  3. Jo, dom har små "mössor" på huvudet, :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för att jag fick lära mig något!Det är G som svarar för fågelkunskapen här hemma. Av honom har jag lärt mig att skrattmåsar har brun mössa på huvudet, fiskmåsar flyger barhuvade.

    SvaraRadera
  5. Måsfåglarnas dräkter är komplicerade, dels beror det på ålder, men också på säsong. Således flyger skrattmåsen "barhuvade" vintertid (om man ser dem vid en kust).

    SvaraRadera