måndag 17 september 2012

Låt kunden välja

Jessika Gedin var upprörd i senaste programmet av Spanarna: Varför ska hon tvingas höra en lång utläggning om smaktoner och ingrediensernas förträfflighet innan hon, som är vrålhungrig, får äta sin beställda mat på restaurangen?  Kan hon inte någon gång få börja äta direkt? Kan hon inte själv få avgöra hur maten smakar?

Att säga till servitören på ett vänligt sätt att man avböjer en presentation -- man är svulten och vill äta sin mat medan såsdropparna på tallriken är varma --  är lika svårt som att säga till en ny hårfrisörska -- som kan kasta sig över en redan i hårtvätten med frågor om var man bor, vad man sysslar med, hur sommaren har varit, hur hösten kan tänkas bli --- att man bara vill luta sig tillbaka, koppla av, vara tyst och njuta av att bli omskött.

Varför inte så här: Precis som man alltid frågar hur steken ska vara, frågar servitören om kunden vill ha en lång presentation, en kort presentation eller ingen presentation alls.

Bilden, tagen för två år sedan, visar sopplunch med bröd på Courtauld Gallery i London.

2 kommentarer:

  1. Jag inser vilken stugkatt jag är, som inte ens vet att rätten presenteras!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Jo, man kan få långa presentationer vid bordet av varifrån ingredienserna kommer, hur de smakar, hur de gifter sig med varandra och hur de har blandats, marinerats, brässerats och kryddats till av kocken. Det blir för mycket för en hungrig gäst.

    SvaraRadera