tisdag 10 mars 2015

Vårsalongen 2015


"Dimman" av Alena Törnberg. Besökaren är välkommen att ställa sig med huvudet inne i dimman för att  lyssna på diverse ljud. Jag hörde inget alls. Måste få hörseln kollad.
Vem som helst kan skicka in tavlor till Vårsalongen, fick vi som gick en guidad vandring  på Liljevalchs i söndags veta. Det gav något att tänka på; får jag bara en bra idé kan även jag skicka in något. Juryn bedömer verken utan att känna konstnärens identitet.

I år visar Vårsalongen 240 verk av 119 konstnärer, unga och gamla, och där finns mycket som är intressant att titta på.
Den skrämmande stora katten, "Ghost cat",   är utförd av Niki Lindroth von Bahr i frigolit.

Med ursprung i Umeå fastnade jag för tavlan "Björkar" av Siv Appelkvist

"The Chairs II " av Erik Söderholm väcker funderingar. Vill man sitta i det här källarrummet? Jag tror inte det. Ändå fastnar jag för tavlan med färger i brunt och beige.


"Ben " av Marie Eklund. Täljt trä  sammansatt med träplugg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar