fredag 15 januari 2010

Fram för allmänradio

Att prokotta är att främja något, alltså motsatsen till bojkotta. Jag tänker föra en prokottkampanj för glädjen det här året. Det betyder att jag slutar gnälla och försöker byta negativa tankar mot positiva, optimistiska framåtblickar.

Det som nu ska komma är inte gnäll utan konstruktiv kritik, vill jag påstå. Varför kallar man Sveriges radios sändningar för public service? Vem införde denna engelska term? Varför lät vi det ske? Och är det inte dags att vi byter public service mot ett svenskt begrepp?

Jag är med på att det svenska språket influeras av engelska. Prokott är till exempel en försvenskning av det engelska ordet procott. Men uttrycket public service har anammats utan försök till försvenskning.

Vi har redan ordet allmännytta. Jag vill skrota public service till förmån för allmänradio. Är det inte bra kanske? Allmänradio är radio som finansieras av allmänna medel och våra licensavgifter. Nu tänker jag slå på apparaten och lyssna till allmänradions musikprogram Önska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar