måndag 11 januari 2010

Motion mot depression


Att komma ur en djup depression, som den Marian Keyes befinner sig i, är svårt, det tar tid. Varje dag måste man intala sig själv: En dag tar det här slut.

Det går lättare att bli av med en mindre svår depression. I dag finns det forskning som entydigt visar att till exempel motion hjälper en nedstämd person att återfå livsglädjen. Regelbunden motion hjälper också en människa att mota nya depressioner. Jag vågar inte tänka på hur jag skulle må om jag inte fick min dagliga, timslånga promenad.

I går eftermiddag gick jag förbi en lång, bred stenmur vid ett hus på Munkholmsvägen i Sigtuna. Med knappt två meters mellanrum hade man placerat ut stora islyktor på den snötäckta muren. Lyktorna var gjorda med hjälp av vattenfyllda hinkar. När vattnet fryst till ett skal närmast hinkens väggar har man tömt ut resterande vatten, lossat det isiga skalet från hinken och placerat ett ljus i lyktan. Vackert och effektfullt. Tyvärr gör inte min bild arrangemanget rättvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar