onsdag 20 januari 2010

Obetalbara Julia

År 1967 bor jag i St Paul, Minnesota och arbetar som freelance matlagningsexpert. Bland annat, skriver jag till A, ger jag kurser i French Cookery och har blivit förtjust i Julia Child. Samma Julia som presenteras i den underbara filmen Julie och Julia som nyss gick i Stockholm:

”Mina elever är yngre medelålders kvinnor som tycker det är enormt spännande. Här i Amerika gör man en kult av fransk matlagning men det är ju inte märkvärdigare än omelett, crepes, sauce hollandaise med mera. Jag måste berätta för dig om Julia Child! Varje torsdagskväll sitter vi som är Julias fans och lyssnar till henne på tv. Julia är författare till boken Mastering the Art of French Cooking och fick förra året pris för bästa ”educational program” i tv. Hon har halvtimmeslånga matlagningsdemonstrationer som är helt underbara. Hon är stor, grov, har fräkniga händer, är absolut inte vacker, talar och andas på ett litet underligt sätt men har en obetalbar personlighet som man måste älska. Hennes uppgift, att laga sufflé inför tv-kameran, tillhör det svåraste man kan göra men inte ett spår av nervositet kan man märka. Hon flåsar efter att ha vispat sig trött och fortsätter sedan lugnt. Hon chockerar sina lyssnare med att dricka ur skvätten som blivit kvar i konjaksflaskan, slickar av gummiskrapan med den goda chokladsmeten, tappar något på golvet och tar upp det samtidigt som hon anförtror kameran, ”det gör inget, man är ju ensam i köket och det är ingen som ser!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar